De teleurstelling van de leerlingbezoekdagen: liever een open dag!
De teleurstelling van de leerling bezoekdagen: liever een opendag!
Voor dat je mijn column gaat lezen, eerst even een uitleg: de leerlingbezoekdagen zijn in het leven geroepen om een opleiding of school te leren kennen. Dit is bedoeld voor vmbo 4 klassen en is verplicht voor je PTA LOB.
Leerlingbezoekdagen
Laten we eerlijk zijn: de leerlingbezoekdagen zijn niet echt het hoogtepunt van ons schooljaar. Zeker niet als dit ook nog eens in een toetsweek is. Afgelopen week mochten wij zelf kijken op een school/opleiding om te kijken hoe het er achter de schermen aan toe gaat en of de school/opleiding wel bij je past.
Ervaring
Het begon bij binnenkomst: je werd netjes doorverwezen naar de aula waar je moest wachten tot jouw opleidingsrichting werd geroepen. Ze riepen zonder microfoon of versterker, dus je moest goed luisteren. Ik had mij ingeschreven voor HTV oftewel Handhaving, toezicht en veiligheid. Deze opleiding viel onder een cluster en daar zaten de opleidingen pedagogiek en zorg & welzijn ook bij. Er werd omgeroepen 'veiligheid' maar daar had ik mij niet voor ingeschreven. Er stond expliciet op het briefje: gezondheidszorg, veiligheid en welzijn. Dus ik ging wachten tot mijn richting werd omgeroepen maar die kwam niet.
Moest ik dan toch naar de veiligheidsvleugel van het gebouw. Daar werden onze namen geroepen en moesten wij een-voor-een naar binnen. Maar mijn naam stond niet op de lijst. Even later kwam er een andere docent naar ons toe met onze namen en moesten wij mee naar de opleiding pedagogiek, onderwijs assistent en maatschappelijk werker. Daar werden ons een aantal dingen uitgelegd over hoe de opleidingen in elkaar zaten en wat er van je verwacht wordt. Tot slot moesten wij een katoenen tas kleuren met een onderwerp naar keuze. Hier startte mijn verontwaardiging over hoe ik van HTV naar pedagogiek heb moeten gaan, even later legde onze aardige begeleider uit dat ze werkten met een carrouselsysteem en dat wij straks aan de beurt kwamen bij de zorg. De zorg heeft ook altijd mijn interesse gehad,maar dit was niet waar ik voor had ingeschreven.
Wij moesten doorlopen naar het einde van de gang. Daar werd tot mijn verbazing les gegeven en er hing een kastje aan het plafond met een hele hoge irritante piep. Na ongeveer 15 minuten op de gang te hebben gestaan ben ik teruggelopen naar onze begeleider. Maar zij bleek er niet meer te zijn, dus ben ik weer teruggegaan. Ongeveer 5 minuten later kwam er iemand met een HTV-uniform naar ons toe en ging hij bij ons in het lokaal zitten. Wij kregen weer uitleg over de inhoud van de opleiding en wat deze school allemaal wel niet voor extra dingen had die de andere scholen met een vergelijkbaar aanbod niet hadden. Na ongeveer 30 minuten uitleg gingen er even handboeien door het lokaal die ze in de opleiding gebruiken. Daarna mochten wij nog even kijken in hun praktijkmeldkamer.
Na 2 uur uitleg hadden wij eindelijk pauze. Het was maar 15 minuten, maar pauze is pauze. Wij kregen namens de school water en fruit. Maar ik had zelf eten mee, dus dat was niet nodig. Na die magere 15 minuten was er onduidelijkheid over waar wij heen moesten. dus ging ik zoals altijd even kijken of ik er misschien achter kon komen waar wij heen moesten maar ik zag helemaal niks, geen enkele aanwijzing. Dus ging ik weer zitten in de aula.
Na ongeveer 3 minuten kwam die aardige begeleider van pedagogiek weer en vroeg of wij wisten waar wij heen moesten. 'Nee', zeiden wij en zij wees ons toen de weg naar het zorglokaal. Daar mochten wij voor het eerst in die 3 uur eindelijk iets doen. Daarom was ik ook lekker enthousiast. Wij moesten een verband en een mitella aanleggen, en mochten even kijken bij de poppen in het praktijklokaal. Dat vond ik wel even leuk om te bekijken. maar na 10 min was de les voorbij en mochten wij naar huis.
Teleurstelling
De titel zegt het al: De teleurstelling van de leerlingbezoekdagen: liever een opendag! Maar ik schrijf die tekst niet voor niets, ik ben namelijk ook op deze school geweest tijdens een open dag en dat vond ik een stuk interactiever en uitdagender. Op de open dag waren er veel leerlingen die de opleiding deden en waar je mee in gesprek kon gaan Je kon bij heel veel verschillende dingen kijken en er werd een duidelijk beeld geschept wat er van je wordt verwacht tijdens de opleiding
Ik vond de open dag leuker dan de leerlingbezoekdagen. Voor dit bezoek moest ik zelfs een toets missen, omdat wij op onze school toetsweek hebben. Laat deze opleiding nou ook toetsweek hebben, precies in dezelfde week! Ik vraag mij daarom ook af hoe moeilijk plannen is? Ik vind dat de docenten hun best hebben gedaan, maar het gaf mij geen goed beeld hoe het er nu aan toe gaat op deze school.
In mijn achterhoofd klinkt het spreekwoord: het begin van een teleurstelling is een te hoge verwachting. Misschien had ik wel een andere verwachting van deze dag. Ik vond het in ieder geval geen reden om een toets te missen. Ik heb ook even rond gevraagd en bijna iedereen beaamt wat hier boven staat. Hebben wij dan allemaal een te hoge of andere verwachting? Of ligt het aan de school of het programma dat ze volgen voor zo’n dag?
Open dag!
Ik ga even terug naar de titel: liever een open dag! Dit raad ik echt aan. Een open dag geeft een beter beeld dan zo’n bezoekdag. De school verkoopt zich dan natuurlijk. maar op zulke momenten proef je de sfeer wel het beste en kan je in gesprek met leerlingen en docenten. Althans dat vind ik. want er zullen vast mensen zijn die het wel naar hun zin hebben gehad, of waarbij het wel aan hun verwachting voldeed. Dus als je voor de keuze komt te staan: open dag of leerlingbezoekdag zou ik goed overwegen waar je je tijd en moeite insteekt!
Geschreven door: Stefan