Klachtenregeling
Elke betrokkene bij school kan, als daar een aanleiding voor is, een klacht indienen. Iedere docent, coach en afdelingsleider zal alles doen om in geval van een klacht samen tot een goede oplossing te komen. In geval van een klacht zijn dit de stappen:
- Probeer het eerst met de docent of de mentor van uw kind op te lossen;
- Lukt bovenstaande niet, neem dan contact op met de afdelingsleider.
- Komt u er vervolgens samen niet uit of voelt u zich niet voldoende gehoord, dan kunt u uw klacht opnieuw bespreekbaar maken bij de bestuurder via . We vinden het belangrijk te weten welke contacten er zijn geweest en waarom u niet tevreden bent en vragen u dit in de mail te vermelden;
Indien u zich daarna nog niet voldoende gehoord voelt, u zich niet kunt vinden in de oplossing of als u vindt dat de procedure niet juist is doorlopen, dan kunt u een klacht indienen bij de Landelijke klachtencommissie (LKC): https: // onderwijsgeschillen. nl / commissie / landelijke-klachtencommissie-onderwijs-lkc .
Meldpunt vertrouwenszaken
Bij kwesties rondom sociale veiligheid of bij klachten kunnen leerlingen of ouder(s)/verzorger(s) zich altijd wenden tot één van de interne vertrouwenscontactpersonen van de school of rechtstreeks bij de externe vertrouwenspersoon.
De interne vertrouwenscontactpersonen voor leerlingen zijn:
Externe vertrouwenspersoon
Naast de interne vertrouwenscontactpersonen hebben we ook een externe vertrouwenspersoon. Dat is mevrouw A. Suidhoff. Zij is er voor leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) en medewerkers. Zij is te bereiken via of telefonisch op 06-49 96 00 42.
Ouders, leerlingen, medewerkers, directies en besturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
- Seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
- Psychisch en fysiek geweld
- Discriminatie en radicalisering
In bepaalde gevallen is een bestuur verplicht om met de vertrouwensinspectie te overleggen. Dat is aan de orde wanneer het mogelijk gaat om seksueel geweld tegen kinderen en jongeren in het onderwijs (de zogenaamde meld-, overelg- en aangifteplicht). De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111.
Passend onderwijs
Passend onderwijs wordt gecoördineerd door de ondersteuningscöordinator, mevrouw M.J. Koevoets (bereikbaar via ). In geval van een klacht is het van belang dat de ouders er samen met de school uitkomen.
Bespreek uw klacht altijd eerst met mevrouw Koevoets. Komt u er vervolgens samen niet uit of voelt u zich niet voldoende gehoord, dan kunt u uw klacht opnieuw bespreekbaar maken bij de bestuurder via . We vinden het belangrijk te weten welke contacten er zijn geweest en waarom u niet tevreden bent en vragen aan u dit in de mail te vermelden.
Ouders kunnen bij de Geschillencommissie passend onderwijs (GPO) een geschil indienen tegen het schoolbestuur over:
- toelating van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben de verwijdering van alle leerlingen;
- de vaststelling en bijstelling van het ontwikkelingsperspectief voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
https://onderwijsgeschillen.nl/commissie/geschillencommissie-passend-onderwijs-gpo
Eindexamen
Als er een probleem ontstaat rond het (eind) examen, dan kan in beroep worden gegaan zoals vermeld in het (eind) examenreglement en het programma van toetsing en afsluiting (PTA).
Downloads
-
Klachtenregeling algemeen OSG de Hogeberg