No module Published on Offcanvas position
5.jpg
de-hogerberg-texel-praktijkles-01.jpg

HAVO

Havo staat voor hoger algemeen voortgezet onderwijs en bereidt de leerlingen voor op een HBO vervolgopleiding.

Mentor

De mentor heeft een belangrijke rol in de begeleiding van de leerlingen. Elke leerling heeft een persoonlijke mentor die aanspreekpunt is voor zowel de leerling als de ouders. De leerling heeft, op eigen initiatief of op initiatief van de mentor, regelmatig een gesprek met de mentor waarin verschillende zaken aan bod kunnen komen; de voortgang van de leerling, het welbevinden, eventuele problemen die spelen e.d. De leerling staat centraal in deze gesprekken en zal gecoacht worden om zoveel mogelijk zelf zijn leerproces in handen te nemen. Minimaal één keer per jaar is er een gesprek met de ouders, leerling en mentor. Indien nodig is er vaker contact met ouders. Voor ouders is de mentor altijd het eerste aanspreekpunt op school.

Onderbouw

Op OSG de Hogeberg starten de brugklassers met een uitgebreid introductieprogramma om de school, hun persoonlijke mentor, hun klasgenoten en het reilen en zeilen van de nieuwe school te leren kennen. Het brugklaskamp in september maakt deel uit van het introductieprogramma. Als leerlingen met een schooladvies van de basisschool afkomen, starten ze op OSG de Hogeberg een tweejarige brugperiode. De leerlingen krijgen op hun eigen niveau les. Bij een dubbeladvies wordt de leerling geplaatst op het hoogste niveau. De eerste twee jaar zijn gericht op de brede ontwikkeling van de leerling en het voorbereiden op de pakketkeuze.

De leerlingen krijgen in de onderbouw (klas 1, 2 en 3) veel verschillende vakken in het kader van de brede algemene ontwikkeling. Aan het eind van het derde jaar kiezen de leerlingen een profiel en vakkenpakket. 

Havo klas 4 en 5

In de bovenbouw is het doel de leerlingen goed voor te bereiden op een studie aan het hoger beroepsonderwijs. Om dit te bereiken helpen we de leerlingen steeds zelfstandiger te worden en hun werk te plannen en uit te voeren. Ze worden hierbij begeleid door hun mentor en de vakdocenten.

In de vierde klas hebben de leerlingen alleen les in de vakken uit hun profiel en de schoolexamenvakken lichamelijke opvoeding, maatschappijleer en culturele en kunstzinnige vorming (CKV). De kernvakken Nederlands en Engels  worden door alle leerlingen gevolgd en tijdens die vakken zitten ze dan ook in hun eigen klas. Het concept ‘klas’ wordt steeds meer losgelaten en daarom vormt de mentorgroep de vaste basis voor de leerlingen.

In de vierde klas werken de leerlingen toe naar hun schoolexamen. Voor verschillende vakken tellen bepaalde toetsen mee voor het schoolexamen. Dit staat beschreven in het PTA (programma van toetsing en afsluiting). Deze kunt u vanaf 1 oktober vinden op de website van de school.

Er zijn vier profielen met elk een gemeenschappelijk deel, een verplicht profieldeel, een profielkeuzedeel en een toegestaan keuze-examenvak. Het gemeenschappelijk deel bevat de vakken die alle leerlingen volgen; Nederlands, Engels, maatschappijleer, lichamelijke opvoeding en CKV. In het profieldeel zitten de vakken die verplicht zijn voor dat profiel en het profielkeuzedeel bevat profiel gebonden vakken waaruit de leerlingen ook nog een keuze moeten maken. Daarbij geldt dat de volgende vakkencombinaties niet zijn toegestaan: scheikunde en geschiedenis, biologie en economie, wiskunde A en B en C.

De vier profielen en hun verplichte en keuzevakken:

  • Natuur en Techniek: wiskunde B, natuurkunde, scheikunde en biologie .
  • Natuur en Gezondheid: wiskunde A of B, biologie, Keuze uit aardrijkskunde of natuurkunde.
  • Economie en Maatschappij: wiskunde A of B, economie en Keuze uit aardrijkskunde of Duits.
  • Cultuur en Maatschappij: geschiedenis, Duits en beeldende Keuze uit economie of aardrijkskunde.

Het examenjaar is een jaar waarin er veel op het programma staat: het profielwerkstuk, het schoolexamen en het centraal schriftelijk examen.

Het profielwerkstuk is een zelfstandig onderdeel van het eindexamen waaraan de leerlingen ongeveer een half jaar werken. Voor het profielwerkstuk doen de leerlingen een onderzoek naar een zelfgekozen onderwerp dat binnen hun profiel past. Op de presentatieavond worden deze werkstukken gepresenteerd op school aan de docenten, ouders, medeleerlingen en geïnteresseerden. Een deskundige jury, bestaande uit medewerkers van Texelse bedrijven en instellingen, beoordeelt de presentaties.

De havo-leerling doet in minimaal zeven vakken eindexamen. Naast deze zeven vakken wordt het eerste eindexamencijfer gevormd door het gemiddelde van het cijfer voor de vakken maatschappijleer en CKV en het profielwerkstuk, dit noemen we het combinatiecijfer. Alle PTA-onderdelen samen vormen het schoolexamen. Als het schoolexamen met 100% is afgesloten, kan de leerling deelnemen aan het centraal schriftelijk examen (CSE). De laatste weken voor het CSE staan de lessen in het teken van examentraining. Het uiteindelijke eindexamencijfer komt voor de meeste vakken tot stand door het gemiddelde te nemen van het schoolexamen en het centraal eindexamen.

Image

Downloads

PTO onderbouw havo

  • PTO 2024-2025 havo/vwo - leerjaar 1

  • PTO 2024-2025 havo/vwo - leerjaar 2

  • PTO 2024-2025 havo - leerjaar 3

Examens HAVO / VWO

HAVO nieuwsberichten

Image
Image

Adresgegevens

Haffelderweg 40, Den Burg

Postbus 153, 1790 AD, Den Burg

KvK: 72241713

Contact

Telefoon: +31(0)222-312121
Fax: +31(0)222-314765

E-mail:


<style>
.module-titlemeerberichten h3.sppb-addon-title::before,
h3.sppb-addon-title::before,
.view-article.layout-default h1::before,
h1.sppb-addon-title::before,
h3.module-titlemeerberichten::before,
div.item-title h2::before,
.decanaatsectie .datumcol p
{
background-color: #346fb0 !important;
}

.imgLeerling {

border-color: #346fb0 !important;

}
</style>