Even kennismaken met Tim Toornstra
Tim Toornstra is tijdelijk rector-bestuurder op de OSG tot de school een geschikte vervanger heeft gevonden. In dit interview stelt hij zich voor
1. Kunt u uzelf voorstellen?
Ik ben Tim Toornstra, ik ben 57 jaar en woonachtig in Sneek. Ik werk op dinsdag en woensdag en ik kom vrijdag indien nodig.
2. Met welke 3 woorden zou u uzelf omschrijven?
Sportief (fietsen en golfen), humor en samenwerking.
3. Hoe vindt u het tot nu toe op de OSG?
Ik heb het erg naar mijn zin. Ik vind het een erg leuke school met een mooi schoolgebouw dat voor zowel leerlingen als medewerkers erg uitnodigend is om te komen werken. En daarnaast merk ik dat vooral de medewerkers het heel belangrijk vinden dat er voortgezet onderwijs is op Texel. Dat geeft een stukje saamhorigheid.
4. Wat is het leukste wat u hier tot nu toe heeft meegemaakt?
Het eten in het restaurant bij het Proefkonijn. Ik heb al veel leuke dingen meegemaakt, maar dat vond ik echt noemenswaardig. Je wordt bediend door de leerlingen, ze hebben gekookt voor je; dat vind ik mooi. En het was ook nog lekker!
5. Wat deed u voor u deze rol als interim bestuurder aannam?
Hiervoor ben ik interim-directeur geweest in het primair onderwijs, oftewel het basisonderwijs. Ik gaf ook gymles, maar op m’n 30e ben ik hiermee gestopt.
6. Hoe bent u erop gekomen om interim bestuurder te worden?
Ik ben gevraagd. De vorige bestuurder ging plots weg en toen hebben ze mij gevraagd om dit tijdelijk te doen zodat de school tijd heeft om een nieuwe bestuurder te vinden. Ik heb altijd in de kop van Noord-Holland gewerkt, dus ze kennen me bij de Raad van Toezicht.
7. Wat doet u nu als interim bestuurder?
Dat is een hele goede vraag. Besturen! Ik werk heel veel samen met de directeuren. We maken samen het beleid van de school. En daarnaast heb ik heel veel overleg met andere instanties buiten de school, zoals andere voortgezet onderwijs scholen, de gemeente en het samenwerkingsverband. Daar heb ik dan vergaderingen mee met één doel: het belang van de OSG.
8. Als u één ding mocht veranderen aan het schoolgebouw, wat zou dat dan zijn?
Als ik iets zou willen veranderen, dan zijn dat twee dingen: het buitenterrein, dat mag wat gezelliger en sportiever wat mij betreft. En ten tweede de entree. Als je binnenkomt dan weet je niet waar je zijn moet. Dat zou ik graag willen veranderen.
9. Wat was uw eerste indruk van deze school?
Heel uitnodigend en gezellig, dat was mijn eerste indruk. Ik voelde de goede sfeer. Ik heb bewust al snel door de school gelopen in de pauzes, dan zie je hoe jullie (leerlingen) met elkaar omgaan. Er is gewoon een goede sfeer, ik vond het gezellig.
10. Wat was uw favoriete vak op school en waarom?
Gym. Omdat het mooi is, sporten is mijn hobby.
11. Wat inspireerde u om in het onderwijs te gaan werken?
De kinderen/ leerlingen. Dat is voor mij de reden om in het onderwijs te werken, want ik wil graag kinderen helpen in hun ontwikkeling.
12. Stel dat u voor één dag een leerling zou mogen zijn op school, is er iets wat u dan nog zou willen doen?
Samen met de sportleraren een ski-kamp organiseren! Dat zou ik nog wel willen.
13. Hoe verschilt onze middelbare school op Texel van scholen op andere locaties?
Het kleinschalige, de gezelligheid van het gebouw en toch ook saamhorigheid. Een nadeel is dat je minder kinderen hebt en het aanbod van vakken minder groot is.
Geschreven door Anna Dros